Ujjaji

Als je een ashtanga les voor de eerste keer binnenkomt zal het je opvallen dat bij de ashtanga gebruikt wordt gemaakt van een andere ademhaling. De ujjayi ademhaling is namelijk goed hoorbaar. Bij deze ademhaling knijp je je keel een beetje samen zodat er een ruisend geluid ontstaat terwijl je je mond dicht houdt. Het is misschien even oefenen in het begin en het is ook niet erg als het nog niet gelijk lukt, dit komt vanzelf.

Maar waarom en hoe gebruiken we de ujjaji ademhaling?

1. Het is de leidraad van het tempo, bij een inademing kijken we op, bij een uitademing verlengen we naar voren. De ademhaling zorgt er voor dat je gefocust blijft, maar ook dat je niet buiten adem raakt. Als een houding moeilijk of zwaar wordt, zijn we geneigd om onze adem in te houden. Bij de yoga proberen we dat te voorkomen en doordat je deze ademhaling hoort maakt dat het makkelijker. Tijdens de les proberen we deze ademhaling met de groep tegelijk te houden, dit zorgt ook voor een mooie eenheid. 

2. Door deze ademhaling krijg je het warm, doordat je je mond dichthoudt, laat je geen warme lucht ontsnappen. Dit vuurtje in ons lichaam is goed voor de spieen, het helpt je met de voorbereiding op de houding die gaat komen en het voorkomt blessures. Hiernaast worden ook de giftige stoffen uit je lichaam afgevoerd, het is een goede reiniging voor de organen.

3. Ujjayi helpt je om te gronden, verbetert de concentratie, verminderd hoofdpijn, verbetert de spijsvertering en leert je om kalm te blijven in moeilijke houdingen door rustig te blijven ademen. Lukt het je om tijdens de practice kalm te blijven, probeer dit dan ook mee te nemen naar het dagelijkse leven buiten de mat zonder dat de ujjayi perse nodig is. 

Maar hoe doe je dat nu, die ujjayi ademhaling?

Weet je nog dat je vroeger met je mond het raam aan liet slaan zodat je erop kon tekenen met je vingers? Als je dat doet maak je eigenlijk al het geluid wat je wilt hebben. Probeer dit nu te oefenen met je mond open en sluit deze langzaam terwijl je het geluid achterin je keel blijft horen. Om te beginnen is het het makkelijkste te leren bij de uitademing. Als je het eenmaal doorhebt zul je merken dat de inademing opeens vanzelf gaat.