Yoga: Het achtvoudige pad

Patanjali, de “vader van de yoga” leefde 2 eeuwen voor Christus. Patanjali is een Indiase geleerde en filosoof. Hij is de bedenker van het achtvoudige pad van yoga.

Yoga gaat namelijk niet alleen om de houdingen. Dit is slechts één onderdeel van de acht

Het achtvoudige pad van de yoga is de weg naar verlichting. De yogahoudingen zijn daar slechts een onderdeel van. 

 1. Yama 

Maak geen gebruik van geweld, wees eerlijk, je mag niet stelen, je moet jezelf onder controle houden en wees vrij van hebzucht. 

2. Niyama 

Tevredenheid en dankbaarheid staat centraal, zuiverheid en reinheid. Discipline en zelfbeheersing zijn belangrijk, overgave aan god (ishvara). 

3. Asana 

De derde sutra is de lichamelijke houding, hetgeen waar iedereen aan denkt bij het woord yoga Asana’s zorgen voor een zuivering van het lichaam, een goede ademhaling, goede eetlust. Het zorgt ervoor dat je soepeler wordt en dat de energie kan stromen. De asana zorgt voor de goede balans tussen je fysieke en geestelijke gezondheid.

4. Pranayama

Pranayama staat voor ademhaling. Prana betekent ‘levensenergie,’ ayama betekent ‘beheersing.’ Door je bewust te zijn van je ademhaling leer je deze beheersen. Dit helpt je enorm in bepaalde houdingen maar ook is het de ideale manier om meer controle te krijgen over je geest en je zenuwstelsel. 

5. Pratyahara

De vijfde sutra gaat over het terugtrekken van de zintuigen. Onze zintuigen zijn qua energie allemaal naar buiten gericht. Pratyahara is het naar binnen keren. Onze zintuigen worden tegenwoordig zo vaak geprikkeld door de tv/radio/reclames e.d. Kies er wat vaker voor om deze negatieve energieën uit te zetten door te kiezen voor positieve prikkels zoals de natuur in te gaan. Deze stap verloopt geleidelijk en de volgende stappen zullen vanzelf volgen. 

6. Dharana

Dharana gaat om het focussen van je aandacht en concentratie. Deze stap komt nog voor de meditatie. Bij dharana heb je een focuspunt, de gedachten die als vanzelf afdwalen probeer je te focussen op iets, een object (bijvoorbeeld de vlam van een kaars), je ademhaling of een mantra. 

7. Dhyana

De zevende stap is meditatie. Bij het vorige stadium is er nog sprake van zelfbewustzijn om op dat punt van concentratie te komen. Bij dhyana mist dit focuspunt. Je gedachten dwalen niet meer af. Je hebt volledige focus, je bent in het hier en nu. Makkelijk is het niet en wees ook niet boos op jezelf als het niet lukt om je gedachten niet meer af te laten dwalen. Ga dan gewoon terug naar dharana. 

8. Samadhi

Samadhi is de laatste stap en dit betekent letterlijk: ‘diepe meditatie.’ Deze stap kan je pas bereiken als je de vorige zeven stappen bent ondergaan. Samadhi is een buitengewone zijns-ervaring. Het komt voort uit het oefenen van yoga en kan min of meer spontaan gebeuren. Bij samadhi zijn je lichaam, zintuigen en geest één. En je voelt je verbonden met alles om je heen. Samadhi wordt ook wel verlichting genoemd.