Dhristi

Tijdens de ashtanga maken we gebruik van drishti’s. Een drishti is een kijkrichting waar je heen kijkt als je in een bepaalde houding staat. Een aantal voorbeelden van drishti’s zijn: je hand, duimen, langs je neus, omhoog, richting je navel, voet of tenen, tussen je wenkbrauwen (derde oog )langs je neus en opzij.

Bij de houdingen wordt er vaak door de docent aangegeven wat de drishti is. We maken gebruik van drishti’s om zo de aandacht bij jezelf te houden. je bent op de mat voor jezelf. Door de ujjayi toe te passen en de drishti hou je de aandacht bij jezelf. Het gaat er niet om hoe lenig je buurman of buurvrouw is. Hierdoor ben je alleen maar sneller afgeleid. Met het toepassen van de drishti oefenen we ook gelijk de vijfde stap van het achtvoudige pad van yoga. Namelijk pratyahara. Het intrekken van de zintuigen. We oefenen dit met onze ogen open omdat je met gesloten ogen sneller afdwaalt, gaat dromen en een minder goede balans zult hebben. 

Pratyahara is een goede oefening voor mensen met hooggevoeligheid. We zijn snel geneigd om allerlei prikkels op te zoeken. Zelfs als we even een moment rust hebben zetten we al snel een Netflix serie aan. Pratyahara leert ons omgaan met al deze prikkels. Niet alle prikkels zijn slecht, pratyahara leert jezelf voeden op de juiste manier. Het helpt ook om minder prikkels binnen te laten komen en meer op jezelf te focussen.