Bandha's

We hebben drie bandha’s in ons lichaam. De mula bandha, uddiyana bandha en jalandhara bandha. Bandha’s worden ook energiesloten genoemd. Deze bandha’s gebruiken we om de prana (levensenergie) die we opwekken op slot te zetten, te behouden of te sturen. We willen ten slotte dat de prana door ons hele lichaam kan stromen zonder blokkades. Blokkades kunnen zorgen voor zowel mentale als fysieke klachten. De bandha’s gebruiken we om ervoor te zorgen dat de prana niet uit ons lichaam ontsnapt. 

Mula Bandha

Met de mula bandha span je je bekkenbodemspieren aan. Mula betekent wortel in het sanskriet. De mula bandha zit ook op dezelfde plek als waar je eerste chakra zich bevind. 

Je gebruikt de mula bandha door de sluitspier van de anus licht in en op te trekken, je geslachtsspieren trek je in en op alsof je je plas op moet houden. Vervolgens trek je je navel naar binnen, richting je ruggengraat. Dit zorgt ervoor dat de energie in je lichaam omhoog stroomt.

Er is nog een reden waarom we de bandha graag aan willen spannen. Het biedt namelijk ook ondersteuning voor de onderrug.
Het klink wellicht moeilijk om te doen, het is ook even oefenen, maar het maakt niet uit als het niet gelijk lukt, dit heeft vaak even tijd nodig. Het is makkelijk om te beginnen met oefenen in een hurkhouding. De Asian squat bijvoorbeeld. Als je dit doorhebt kan je het later ook toepassen in de yogahoudingen die we doen tijdens de ashtanga les.

Uddiyana bandha

De uddiyana bandha is het middenrifslot en bevindt zich tussen de bekkenbodem en het diafragma. Uddiyana bandha beweegt de prana omhoog door heel je lichaam heen. Bovendien masseert de uddiyana bandha het middenrifslot en de organen in het buikgebied. De uddiyana bandha activeer je door je navel naar je ruggengraat toe te bewegen en vervolgens omhoog te bewegen. Het activeren van de mula bandha zorgt er automatisch voor dat uddiyana bandha daarmee ook al een beetje geactiveerd wordt. Je kan dit oefenen door in een ontspannen houding te gaan staan of zitten. Adem eerst een paar keer goed in en uit. Hierna houdt je je ademhaling vast terwijl je je navel naar binnen trekt zodat een soort vacuüm ontstaat onder de ribben. 

Het fysieke voordeel van het middenrifslot is dat je de onderste buikspieren leert gebruiken tijdens je yoga practice waardoor je onderrug minder belast wordt en als gevolg hiervan zijn asana’s makkelijker vol te houden. 

Jalandhara bandha

Tot slot hebben we nog de jalandhara bandha, dit is het keelslot. Dit zorgt ervoor dat de prana niet uit het bovenlichaam wegvloeit. Jalandhara bandha activeer je door de kaaklijn naar achteren te brengen, je kruin omhoog te strekken en de kin richting de borst te bewegen. In bepaalde houdingen zoals de schouderstand, wordt de jalandhara bandha automatisch gebruikt omdat je in een houding ligt dat je je borst richting je kin beweegt. Het fysieke voordeel van het keelslot is dat de ruggengraat in een goede positie komt. Wanneer dit het geval is heb je meer kracht en uithoudingsvermogen tijdens asana’s. 

Wanneer je alle drie de bandha’s tegelijk aanspant heet dit: Maha bandha. Lees ook meer over de ujjayi ademhaling en de drishti’s.