Waarom ashtanga mijn favoriete yogavorm is

Ik heb 3 jaar geleden kennis gemaakt met deze vorm van yoga, ashtanga. 

Het sprak me in eerste instantie helemaal niet aan omdat ik hoorde dat elke les hetzelfde was. Maar doordat het toch wel een pittige les zou zijn vond ik het de moeite om het te proberen. Na een lesje en een paar dagen spierpijn dacht ik ja, ik ga dit vaker doen. 

Ik was behoorlijk onder de indruk van de docent en hoe ze bepaalde oefeningen kon uitvoeren alsof het niks leek. Dat wilde ik ook wel leren en juist doordat je steeds hetzelfde doet moet dit uiteindelijk wel voor vooruitgang zorgen. 

Ujjiayi ademhaling

Tijdens de ashtanga maak je ook gebruik van deUjjayi ademhaling. Dit is een licht ruisend geluid in de keel, en dit maak je terwijl je je mond dicht houd. Na een aantal lesjes had ik het opeens door en merkte ik dat dit me rust gaf. Door te luisteren naar je ademhaling blijf je beter gefocussed en dwalen je gedachten minder af. Ook kreeg ik het altijd enorm warm bij ashtanga, dit heeft ook te maken met de Ujjayi ademhaling. Deze ademhaling verhoogt het zuustofniveau in je bloed waardoor je spieren minder snel verzuren. Naast het feit dat deze ademhaling ontspannend werkt geeft het ook energie. Het is een levensenergie (prana) die je lichaam opwarmt.

Een normale primary serie van ashtanga duurt zo’n anderhalf tot 2 uur. De les duurde helaas nooit zo lang maar dat vond ik ergens juist ook wel fijn. Daardoor heb je toch steeds wat afwisseling en werd er elke week een andere oefening uitgebreider uitgelegd.

De voornaamste reden waarom ik ashtanga fijner vind dan een rustige yogavorm is omdat ik na een hele dag op kantoor te hebben gezeten het juist wel fijn vind om te bewegen. En daarnaast vind ik het bij rustige yoga vormen met makkelijkere houdingen véél moeilijker om mijn gedachten stil te houden. Bij een moeilijke houding ben ik bij mijn hoofd echt daar en in mijn lichaam. Dat is ook een beetje het doel van yoga, om mijn hoofd leeg te maken en alleen daarmee bezig te zijn. Sommige hebben daarvoor een rustig yin yoga klasje nodig, ik werk me liever in het zweet.

Af en toe is een yin yoga klasje natuurlijk ook heel fijn. Om deze reden blijft yoga ook gewoon altijd iets wat je kan blijven doen, als ashtanga me te veel gaat worden dan is er altijd nog een andere yoga vorm waar ik me in kan vinden. Ik ben benieuwd wat jouw favoriete yogavorm is en waarom.

Leave a Reply