7 dingen die je wilt weten voor je eerste yogales

tips voor je eerste yogales

Ben je van plan om ook maar eens een yogalesje te volgen. Kies dan niet zomaar voor de eerste de beste yogastudio maar bedenk vooraf wat je wil. Op verschillende plekken wat proeflessen uitproberen is ook altijd een goed idee.

1. Lees je in in de verschillende yogavormen

Yoga is niet zomaar yoga, er zijn zoveel verschillende soorten. Kies dan ook voor je eerste yogales een vorm uit die bij je past. Ben je van de rustige yoga? (denk aan Yin yoga). Of wil je wel een beetje zweten? Dan is power yoga of ashtanga meer geschikt voor jou. De meest gegeven vorm is hatha yoga, en hoe deze wordt gegeven is ook echt per docent weer verschillend. Probeer daarom ook meerdere lessen uit om er zo achter te komen of het wat voor je is. Beslis niet tijdens de les wat je ervan vind maar laat het ook even bezinken. Je zult merken dat je je na de les ontspannen voelt.

2. Trek lekker zittende kleding aan

Maar ├ęcht, yoga met een broek die afzakt of een shirtje wat kriebelt is echt alles behalve fijn. Je wilt je tijdens de yoga comfortabel voelen en niet steeds je kleding recht lopen te trekken. Je hoeft er heus niet zo fancy bij te lopen als je ziet op Instagram maar als jij je daar juist fijn in voelt, doe het! Een te wijd shirtje is ook niet altijd een aanrader omdat die in de downward facing dog nog wel eens omhoog glijdt.

3. Neem warme kleding mee voor achteraf.

Ook al heb je je na een poweryoga les flink ingespannen en denk je dat je het echt wel warm genoeg hebt. Je zult merken dat je in savasana (de eindontspanning) flink afkoelt, zeker als je hebt lopen zweten. Vaak zijn er ook dekentjes aanwezig maar ik zorg altijd dat ik zelf voorbereid ben. Ontspannen terwijl je het koud hebt is namelijk onmogelijk.

4. Eet 2 a 3 uur van te voren niet (of heel licht)

Geloof me, hier is je buik blij mee. In de downward facing dog staan met een volle maag is geen pretje. Echt honger moet je niet lijden want dan kan je alleen nog maar over eten nadenken en dat is ook niet zo ontspannend, ook wil je je niet ongemakkelijk voelen als je buik gaat knorren tijdens de eindontspanning.

5. Bereid je voor op de geur van wierook en een kruidige thee achteraf.

Niet bij elke yogastudio is dit het geval, maar ik vind eigenlijk dat dit een verplichting zou moeten zijn. Zodra ik een yogastudio binnen loop met de geur van wierkoor voel ik me thuis en ontspannen. Het hoort er vaak wel een beetje bij. Net zoals dat ik het fijn vind om achteraf thee te drinken. Dit zijn echter nooit de normale earl grey smaakjes maar het is vaak een ayurvedische kruidenthee. Even wennen misschien maar na een tijdje wil je niks anders meer.

6. Probeer de aandacht bij jezelf te houden.

Je gaat al snel naar je buurman of buurvrouw kijken hoe hun de houding uitvoeren en vervolgens baal je ervan dat jij je tenen nog niet aan kunt raken. Dat is niet waar het om gaat bij de yoga, logisch ook dat jij dat in je eerste yogales nog niet kan. Probeer de aandacht te richten op je ademhaling, je bent hier immers voor jezelf.

7. De les eindigt met lekker liggen op je mat en niks doen

Savasana is de eindontspanning en dit is eigenlijk bij elke yogales hetzelfde. Na de yoga mag je lekker gaan liggen op je rug en hoef je niks meer te doen. Laat de les lekker bezinken, de docent zal je in sommige gevallen nog wel erdoorheen praten met een meditatie zodat je nog beter kan ontspannen. De eerste keer vond ik het een beetje ongemakkelijk omdat ik niet wist hoe lang het nog zou duren en ik nog met de yogales in mijn hoofd zat. Maar dit momentje is echt heel fijn, het moment dat je niks hoeft, geef je er aan over. In slaap vallen is niet de bedoeling maar als het gebeurt is het ├ęcht niet erg. Je zal wel eens vaker gesnurk horen.

Op de website https://www.yoganederland.nl/ kan je zien welke studio’s er bij jou in de buurt zijn.

Leave a Reply